Yakınlık Ne İle Olur?
ليس قرب بالهبوط والصعود
انما القرب بانطلاق عن وجود
Leyse kurbun bilhubûti ve ssuûd(i) innemel kurbu bintılâkin an vucûd(in)
(Yüce Allah'a mânen) Yakınlık (sadece) aşağı inmek (denizlerin derinliğine dalmak gibi mesela) veya yukarı çıkmak (gõklere yükselmek gibi mesela) ile değildir, (Yüce Allah'a yakınlık) "ben"i ve "benliği" aşmaktır, ben varım aha buradayım, ben şunu bunu yaptım dememektir (yüce Allah'ın azameti karşısında kendini hiç görmektir, veya kendini görmemektir.)
İmam-ı Şafii r.a şöyle buyurmuştur:
العدم عصمة
El ademu ısmatün./ Yok olmak (ben ve benlikten sıyrılabilmek) kurtuluştur.
Yüce Allah'a nisbetle mesafe ve uzaklık,mekan ve zaman mefhumu mevzubahis değildir.
Mesafeyi,zamanı ve mekanı yaratan O'dur. Gerek fiziki ve gerek manevi uzaklık ve yakınlık insanoğluna göredir.
Bir Kudsi hadiste şöyle buyurulmaktadır:
"kulumun,kendisine farz kıldığım şeyleri yaparak bana yaklaşmasından bana daha sevimlisi yoktur, sonra(kul) nafileleri yapar ve ben onu severim."
Buhari Hadis no:6502
Burada kurb- i ferâiz ve kurb-i nevafil( Farzları ve nafileleri yaparak Yüce Allah'a manen yaklaşmak) gibi iki husus zikredilmiştir. Yani Yüce Allah'a farzlarla yaklaşmak ve yine nafileleri yaparak Yüce Allah'ın sevgisini kazanmak mevzu bahistir.
Kur'an'a ve sünnete sarılmadan, imkan dahilinde farzları ve sünnetleri yerine getirmeden, Rasulullah efendimize ittiba etmeden yüce Allah'a yaklaşmanın ve onun tarafından sevilmenin imkansızlığı da ortaya çıkıyor.
Çin seddi'ne benzeyen ve Yüce Allah'a mânen yaklaşmaya en büyük engel olan nefsi ancak fazlar sünnetler islam adabı ve gönül erlerinin seyr ve sülüku terbiye eder. İşte o zaman manevî yakınlığın üns nefahatı ve kokusu alınabilir, tadı hissedilebilir.
Ey alemlerin rabbi olan Yüce Allah! Bizleri ve bütün mü'min kardeşlerimizi sana manen yakın olma çabası ve gayreti içinde olan bahtiyar kullarından eyle.Amin.